
In 2 jaar tijd is het beeld totaal veranderd. Er is een einde gekomen aan de eeuw waar de luchtvaartindustrie zich verstopte wanneer men over zijn luchtvervuilingsgraad praatte. De luchtvaartindustrie staat garant voor 2,5 % van deze vervuiling. Vandaag de dag erkennen luchtvaartmaatschappijen dat zij de grootste vervuiler zijn binnen de groep van transportmogelijkheden. Tevens erkennen zij dat ze toedragen tot het broeikaseffect.
Groen vliegen is nu een concurrentieel argument geworden, net als getrouwheidsprogramma's de hype van enige tijd geleden waren!
Het is een marketinginstrument geworden waar de luchtvaartmaatschappijen inspelen op de wensen van de klant. De klant die vandaag de dag bewustgeworden is van het milieuprobleem. De klant die wil toedragen tot de verbetering van het milieu.
Er bestaan al verschillende websites die kunnen berekenen hoeveel je deelname per vlucht zal bedragen. En GreenSeat doet er nog een schepje bovenop. Daar kunnen reizigers hun CO2-uitstoot afkopen. GreenSeat investeert dan met dit geld in bosprojecten die nieuwe bomen aanplanten om zo een klimaat-neutraal leven krijgen. Verschillende luchtvaartmaatschappijen komen op de proppen met ecotaksen. Maar het is een mes dat aan twee kanten snijdt volgens mij. Wie vliegt, moet voor de vervuiling ook betalen. Veel landen in de Europese Unie overwegen milieubelastingen op vliegreizen, omdat de luchtvaart voorlopig ontsnapt aan de verplichtingen in het kader van het Kyoto-protocol en evenmin is onderworpen aan de handel in emissierechten.
Maar is dergelijke ecotaks wel efficiƫnt? Zo'n toeslag op het vliegticket is een vast bedrag, geen bedrag dat is gebaseerd op de werkelijk gevlogen kilometers. Zo komt het principe van " de vervuiler betaalt" niet echt uit de verf.
Groen vliegen is nu een concurrentieel argument geworden, net als getrouwheidsprogramma's de hype van enige tijd geleden waren!
Het is een marketinginstrument geworden waar de luchtvaartmaatschappijen inspelen op de wensen van de klant. De klant die vandaag de dag bewustgeworden is van het milieuprobleem. De klant die wil toedragen tot de verbetering van het milieu.
Er bestaan al verschillende websites die kunnen berekenen hoeveel je deelname per vlucht zal bedragen. En GreenSeat doet er nog een schepje bovenop. Daar kunnen reizigers hun CO2-uitstoot afkopen. GreenSeat investeert dan met dit geld in bosprojecten die nieuwe bomen aanplanten om zo een klimaat-neutraal leven krijgen. Verschillende luchtvaartmaatschappijen komen op de proppen met ecotaksen. Maar het is een mes dat aan twee kanten snijdt volgens mij. Wie vliegt, moet voor de vervuiling ook betalen. Veel landen in de Europese Unie overwegen milieubelastingen op vliegreizen, omdat de luchtvaart voorlopig ontsnapt aan de verplichtingen in het kader van het Kyoto-protocol en evenmin is onderworpen aan de handel in emissierechten.
Maar is dergelijke ecotaks wel efficiƫnt? Zo'n toeslag op het vliegticket is een vast bedrag, geen bedrag dat is gebaseerd op de werkelijk gevlogen kilometers. Zo komt het principe van " de vervuiler betaalt" niet echt uit de verf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten