woensdag 17 december 2008

Duurzaam toerisme in België ?!

De Belgische reismarkt is niet erg verscheiden: twee grote groepen hebben een groot deel van de markt in handen, de overige touroperators en reisbureaus richten zich op een bepaalde niche in de reismarkt. Is er wel plaats voor duurzaam toerisme binnen deze beperkte markt? En tijdens deze opkomende financiële crisis?

Toerisme en ontwikkelingssamenwerking zijn twee beleidsdomeinen die op het eerste gezicht niet veel met elkaar te maken lijken te hebben, maar tegenwoordig steeds vaker met elkaar in verband worden gebracht. Geert Bourgeois is als Vlaams minister enige tijd bevoegd geweest voor Toerisme én Ontwikkelings- samenwerking, en 'toerisme als motor voor ontwikkeling' is een veelgehoorde uitdrukking. Duurzaam reizen in eigen land of daarbuiten wil zowel lokale ontwikkelingsdoelstellingen halen als cultureel, historisch of natuurlijk erfgoed beschermen. Dat maakt het tot een unieke sector waarin er net zo veel kansen als valkuilen zijn, niet alleen voor beleidsmakers of touroperators, maar ook voor de reiziger zelf.

Toeristen kunnen unieke natuur of cultuur onherstelbaar beschadigen en winsten vloeien vaak terug naar westerse economieën. Kan reizen ooit duurzaam zijn? Moeten we ophouden met last-minutes naar de Caraïben en blijven we beter thuis?

Duurzaam toerisme is absoluut een uitdaging. Het heeft te maken met keuzes maken waarbij men elke beslissing zal moeten toetsen aan de parameters van duurzaam toerisme. Maar wat is nu juist de defenitie hiervan? Dààr schuilt volgens mij zelfs al één van de problemen. Er is geen duidelijke defenitie te vinden (lokaal, regionaal,globaal) gezien. Het zijn vrij abstracte begrippen, desondanks pogingen van Toerisme Vlaanderen en de World Tourism Organisation om deze begrippen te definiëren.

Er zijn volgens mij geen kant - en - klare oplossingen te vinden. Ook kunnen alle producten nooit helemaal volledig duurzaam zijn.

Heeft duurzaam toerisme wel kansen tijdens deze crisis? Volgens mij zal het pas écht in België zich kunnen ontplooien wanneer er betere economische tijden aanbreken. Want wat wil de consument tijdens deze crisis nu in de eerste plaats? Een leuke, aangename, zekere (gezins?)vakantie!Het gevoel van belevenis komt nog steeds op de eerste plaats. Het ethisch toerisme is maar een bijkomend gevoel, aldus volgens deze TourismXplorer.

Tot Blogs,
De Veroo

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik ben het er volledig mee eens dat duurzaam toerisme een relatief begrip is. Reizen brengt sowieso vervuiling met zich mee; maar je kan het reizen ook niet zomaar afschaffen want dat zou betekenen dat heel wat arme landen inkomsten zouden verliezen. Het zal in ieder geval een boeiende uitdaging worden voor de touroperator om hier een goed antwoord op te geven.